Perú, te extrañaré mucho - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lana - WaarBenJij.nu Perú, te extrañaré mucho - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lana - WaarBenJij.nu

Perú, te extrañaré mucho

Door: Lana

Blijf op de hoogte en volg Lana

12 Augustus 2013 | Peru, Cuzco

Als het vliegtuig opstijgt, vliegen de herinneringen en emoties door me heen. Peru, met je prachtige natuur, je rivieren, je bergen, je valleien, je lama's en condors, je cocabladeren en maïs en papa's - ik zal je missen. Cusco, met je loslopende hondjes en roepende verkopers op straat, met je vele verschillende restaurantjes, met je winkeltjes vol alpacawollen spulletjes, met je oranje en blauwe lichtjes in de wijken op de bergen, met je vele oude volkswagentjes, met je straten vol leven - ik zal je heel erg missen. Lieve vrienden die ik ontmoet heb tijdens deze reis, ik zal jullie verschrikkelijk missen. Ik hoop dat we elkaar ooit weer zullen zien!

Ik voel me verdrietig na het afscheid, maar ook dankbaar. Wat heb ik veel gedaan hier in Peru: geleerd, gereisd, gewerkt, genoten. Geleerd over de cultuur en de taal, gereisd door de valleien en de jungle, gewerkt als vrijwilligster bij kinderen en bejaarden, en genoten van alles. Wat ben ik blij dat ik geweest ben en dat ik goed heb kunnen helpen. Zowel de mensen in het bejaardentehuis als die bij Killa hebben gezegd dat ze heel tevreden waren over mijn hulp, dus dan ben ik tevreden over wat ik heb kunnen doen! Wel erg moeilijk om weg te gaan. Bij de ancianitos begon ik net gewend te raken en kon ik zelfs helpen met hun 'fysiotherapie' (armen buigen en strekken, schouders draaien... eerst wilden ze nooit meewerken, maar ik denk dat zij nu ook aan mij begonnen te wennen). En bij de kinderen was het afscheid het moeilijkst. Vooral met de drie die er bijna iedere dag waren heb ik voor mijn gevoel echt een band opgebouwd. Gelukkig heb ik aandenkens aan ze: ten eerste het boekje met door hen geschreven verhaaltjes waar ik geld mee wil gaan inzamelen (daar zul je dus nog meer over horen binnenkort) en ten tweede hadden ze tekeningen voor me gemaakt. Zo lief!

De mooie ervaringen van mijn tijd in Peru zal ik altijd in mijn hart bewaren. En ik denk dat ik nog wel een keertje terugkom. Wanneer weet ik niet. Maar ooit, un dia...

  • 12 Augustus 2013 - 15:06

    Bas:

    Hallo Lana,

    Fijn dat je weer terug bent! En fijn dat je dit allemaal hebt kunnen en mogen meemaken. In alles wat je meemaakt zul je je dit blijven herinneren. Hoe waardevol en tegelijkertijd hoe betrekkelijk alles is.
    Ik heb enorm veel respect voor het avontuur en de uitdagingen die je bent aangegaan. Chapeau!

    Liefs,

    Bas

  • 12 Augustus 2013 - 21:34

    Sandra:

    Allerliefste waardevolle Lana op deze prachtige aardbol,

    Allemachtig prachtig wat je hebt kunnen beleven, waar je van hebt kunnen genieten en wat je voor moois hebt kunnen doen. Ik ben apentrots op je en reuze blij dat je veilig terug bent, met indrukwekkende ervaringen waarvan ik geniet die te horen en het lijkt alsof ik er zelf ben geweest. Dat zou ik best willen ervaren. Hoewel dat geenszins voor iedereen is weggelegd. Een gelukkig leven kan uit van alles en nog wat bestaan, elke dag kun je waar je ook bent en wat je ook doet geluk voelen. Het is de kunst het geluk te zien, op te pakken en als je je daar van bewust bent elke dag weer is elke dag waardevol.

    Te quiero mucho, liefs madre.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Vrijwilligerswerk in Peru

Ongelooflijk snel, incredibly soon, incréible pronto (in mijn beste Spaans..)

Het is ongelooflijk, nog maar één nachtje slapen en dan vertrek ik eindelijk naar Peru! MORGEN gaat de langverwachte reis echt beginnen...
Eigenlijk is mijn reis al begonnen in mijn hoofd; al maanden ben ik er mee bezig. Ik leer Spaans, probeer me voor te bereiden op het leven in een compleet andere cultuur, bedenk dingen waarmee ik het opvanghuis extra zou kunnen helpen...

Maar hoe zal het nou echt zijn straks? Ik heb geen idee, werkelijk geen idee. Verhalen, foto's, ik heb me er allemaal in verdiept, maar pas als ik zelf in Peru ben, zal ik ervaren wat ze betekenen. Hoe zullen de mensen met elkaar omgaan? Hoe ziet het leven van de meisjes in het opvanghuis eruit? Wat voor gewoonten zullen de mensen in het gastgezin hebben? Hoe zal de sfeer in de stad zijn? En de omgeving? Hoe anders dan Nederland zal het zijn? Zouden er ook overeenkomsten met het leven in Nederland zijn? Ik probeer geen verwachtingen te hebben en pas op basis van mijn ervaringen het beeld te vormen.. Het enige wat ik verwacht, is dat bijna alles heel anders zal zijn. Maar wat dat 'anders' precies betekent, weet ik nog niet. Ik heb nog geen idee. Het is een onbeschreven blad, een blank page, una hoja sin definir (opgezocht in het woordenboek, weer wat Spaans geleerd). Ik ga ontdekken wat het betekent. En op die manier hoop ik zelf iets te kunnen betekenen voor de mensen in Peru.

Ook al wordt het voor jou, lieve lezer, ook een verhaal van een ander en geen eigen ervaring, ik hoop je te kunnen betrekken bij mijn reis en te laten zien hoe die andere wereld in Peru eruit ziet!

Recente Reisverslagen:

27 September 2013

Koop een boekje en steun Peru!

12 Augustus 2013

Perú, te extrañaré mucho

05 Augustus 2013

Condores en el Canyon de Colca

04 Augustus 2013

El proyecto segundo: Residencia de ancianos

30 Juli 2013

Inca Jungle Trail & Machu Picchu
Lana

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 4346

Voorgaande reizen:

04 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk in Peru

Landen bezocht: