Condores en el Canyon de Colca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Lana - WaarBenJij.nu Condores en el Canyon de Colca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Lana - WaarBenJij.nu

Condores en el Canyon de Colca

Door: Lana

Blijf op de hoogte en volg Lana

05 Augustus 2013 | Peru, Arequipa

Speciaal om de condor te zien ben ik afgelopen weekend samen met Justine, Bettina, Meghan en Inga afgereisd naar Arequipa om vanuit die stad de Colca Canyon te bezoeken. Net als tijdens het weekend naar Lago Titicaca vertrokken we vrijdagavond laat met de bus uit Cusco, om vroeg in de ochtend in Arequipa te arriveren. Zoals we inmiddels gewend zijn werden we Peruaans te laat opgehaald door onze gids, maar toen kon de tocht naar de diepste canyon ter wereld beginnen! Of het echt de diepste is, daar wordt trouwens over getwist; er schijnt een andere in Peru te zijn die nog dieper is. In ieder geval is de Colca Canyon dieper dan de Grand Canyon!

Maar het meest bijzondere is dat er Andeaanse condors leven, op de albatros na de grootste vogels ter wereld. De eerste dag van de tocht hebben we echter nog geen condors gezien. Wel andere dieren die in het beschermde gebied leven: vicuña's (een soort kaneelkleurige lama's), verschillende soorten lama's en alpaca's en allerlei vogels. We zijn ook naar een punt op 4900 meter hoogte gegaan, vanwaar we alle vulkanen in het gebied om ons heen konden zien. In de Colca Canyon is namelijk veel tektonische activiteit. De meeste vulkanen zijn nog actief en er komen regelmatig aardbevingen voor. Van een aantal Duitse backpackers had ik gehoord dat er een aardbeving was toen zij in de canyon waren, dus dat was een eng idee. Gelukkig is er niets gebeurd! We hebben de tektonische activiteit wel op een andere manier mee kunnen maken. Er bevinden zich namelijk geisers in de buurt van de rivier Colca, die het water verwarmen. Daardoor ontstaan er natuurlijk verwarmde baden, 'hot springs'. Daar hebben we aan het eind van de dag heerlijk in liggen ontspannen! In niet erg charmante badkleding, want geen van ons had er aan gedacht dat zelf mee te nemen en dus hebben we wat badpakken gehuurd. Maar het was het waard om er wat clownesque uit te zien, en we zaten toch grotendeels onder water...

De tweede dag zijn we heel vroeg opgestaan om met de bus naar Cruz del Condor te gaan, het punt vanwaar bijna altijd condors te zien zijn. Vroeg opstaan moet, want de condors maken gebruik van de warme, opstijgende lucht bij zonsopkomst om te kunnen vliegen. Door hun spanwijdte van meer dan 3 meter zijn hun vleugels te zwaar om veel te bewegen, en daarom moeten ze van een berg springen en met behulp van de thermiek omhoog zweven. Het was even spannend of we wel condors zouden zien, want onderweg stopten we nog in een aantal dorpjes waar onze gids van alles vertelde over kerkjes en de landbouw. Interessant, maar wat mij betreft had dat op de terugweg gekund - op dat moment wilden we alleen maar naar de condors!
Toen we in de buurt van Cruz del Condor waren, werden we op een halfuur lopen van het beste uitzichtpunt afgezet. En toen, eindelijk, zagen we in de verte grote vogels boven te bergtoppen! Dat we ze van zo veraf al konden zien, geeft al aan hoe groot ze zijn. Maar pas op Cruz del Condor zelf, toen ze recht boven ons hoofd kwamen vliegen, konden we echt zien hoe enorm ze zijn. We konden zelfs de witte kragen van de mannetjes zien en de zeven 'vingers' aan iedere vleugel onderscheiden! Ik vind het bijzonder dat de condors zo dicht bij de mensen durven te komen. Waarschijnlijk komt het doordat ze een beschermde diersoort zijn en de mensen ze geen kwaad doen. Of omdat ze als zulke angstaanjagende beesten afgeschilderd worden in films... in ieder geval is het geweldig om ze van dichtbij gezien te hebben!

Ook het gebied rond Cruz del Condor is prachtig. Hier wordt de canyon echt diep, en ik vond het jammer dat we alleen maar een bustour konden doen. Met tijd als beperkende factor was een wandeltocht dit weekend helaas niet mogelijk...

Het was ook alweer het laatste weekend voor mij om door Peru te reizen. Een gek idee dat ik nog maar 5 dagen in Cusco heb. Ik zou zo graag nog wat langer blijven, want er is nog zoveel te zien en te reizen in Peru! Maar goed, aan alles komt een eind, en ik heb ontzettend genoten van de geweldige gebieden waar ik naartoe geweest ben. Ik heb voor meer dan 100% geleefd de afgelopen weken, en deze week ga ik me nog even voor meer dan 100% inzetten voor het vrijwilligerswerk!

Tot gauw allemaal, hasta pronto!

Besos y abrezos, Lana

  • 06 Augustus 2013 - 00:09

    Sandra:

    lieve Lana,

    Wederom een indrukwekkende ervaring en belevenis zoals ik lees.
    Wat voor badpakken en badmutsen van gidsen je al kan meemaken. Gelukkig hebben jullie de condors kunnen zien zweven,( ondanks de prioriteit van de gids ) net als deltavliegers. Mooi zoals de natuur op alles is afgestemd. Daniel en ik waren aan het kanoen in het Amsterdamse bos ( ik heb nog spierpijn in mijn schouders) en we zagen een reiger boven ons hoofd vliegen. Lijkt op een prehistorische vogel al zwevend in de lucht. Eigenlijk lijkt er door de eeuwen heen weinig veranderd zou je denken op zo n moment.
    Fijn dat je met al je zintuigen hebt kunnen genieten. Ik snap dat je wat langer zou willen blijven en ja, er komt een moment van terugreis.
    Nou lieverd geniet met volle teugen van de laatste dagen, pas goed op jezelf.
    Ik zou het fijn vinden voor jou wat langer te kunnen blijven, hoewel je zo waardevol bent en ik zoveel van je hou dat ik het heel erg fijn vind je te kunnen weerzien, huggen, knuffelen en spreken.

    Ik wens je een goede vlucht terug en een behouden landing.

    Hasta pronto, muchos besos de madre.

  • 06 Augustus 2013 - 08:45

    Sandra:

    Beunos dias lana,

    goedemorgen lieverd, wat ik je nog wilde laten weten is naar aanleiding dat er weinig verandert lijkt te zijn. Wat altijd aanwezig is geweest is natuur. wij zijn natuur, de aardbol is natuur, een wonder en wij zijn allemaal hetzelfde wonder der natuur. de schoenen hebben de naam mipacha, mijn wereld. De wereld is geenszins van ons of iemand. Het is mogelijk dat wij er zijn om te kunnen leven.Jij bent in mij ontstaan en uit mijn lijf geboren, jij bent geenszins mijn bezit. Ik ben blij dat jj er bent, je bent van jezelf.Sommige mensen hebben daar andere gedachtes over.Ik denk dat het beter zou zijn als zij zouden kunnen leren daar andere gedachtes over te kunnen hebben. Wat denk jij?

    Heel veel liefdevol liefs van moeder natuur. geniet van alles waar je van kunt genieten met je hart vol liefde, die begint bij jezelf. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 07 Augustus 2013 - 00:22

    Ernst-Frans:

    Wat goed dat je toch nog zo'n mooie expeditie hebt uitgevoerd, ik was even bang dat je het laatste weekend niets kon doen, maar gelukkig ben je er toch op uit getrokken. En dit is werkelijk fantastisch! Geweldig dat je deze unieke Canyon hebt bezocht en zelfs op 4900 meter hoogte bent geweest. De condors ken ik alleen van filmbeelden, mooi dat jij ze nu in het echt hebt gezien en dat je zo onder de indruk was, dat kan ook niet anders bij zulke grote vogels! Succes de laatste week met je vrijwilligerswerk, inderdaad komt aan alles een eind, maar zo te zien heb je de tijd van je leven :-)
    Liefs en kus van Papa

  • 07 Augustus 2013 - 11:33

    Sandra:

    Allerliefste waardevolle Lana,

    Veel liefde van omi en Ted.

    en wat mijzelf betreft,

    Wat is het toch mooi en fijn datgene wat je allemaal hebt kunnen doen, zien en meemaken.
    Mogelijk gemaakt door jezelf en alle andere mensen die daar voor nodig zijn geweest.
    Zo zie je maar mensen hebben elkaar nodig voor van alles en nog wat.

    Heel veel liefdevol liefs van moeder.

    Dikke X van ons allen.

  • 07 Augustus 2013 - 18:50

    Henk:

    Ha, lana, leuk te lezen, maar ik blijf toch fan van de Albatros! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Arequipa

Vrijwilligerswerk in Peru

Ongelooflijk snel, incredibly soon, incréible pronto (in mijn beste Spaans..)

Het is ongelooflijk, nog maar één nachtje slapen en dan vertrek ik eindelijk naar Peru! MORGEN gaat de langverwachte reis echt beginnen...
Eigenlijk is mijn reis al begonnen in mijn hoofd; al maanden ben ik er mee bezig. Ik leer Spaans, probeer me voor te bereiden op het leven in een compleet andere cultuur, bedenk dingen waarmee ik het opvanghuis extra zou kunnen helpen...

Maar hoe zal het nou echt zijn straks? Ik heb geen idee, werkelijk geen idee. Verhalen, foto's, ik heb me er allemaal in verdiept, maar pas als ik zelf in Peru ben, zal ik ervaren wat ze betekenen. Hoe zullen de mensen met elkaar omgaan? Hoe ziet het leven van de meisjes in het opvanghuis eruit? Wat voor gewoonten zullen de mensen in het gastgezin hebben? Hoe zal de sfeer in de stad zijn? En de omgeving? Hoe anders dan Nederland zal het zijn? Zouden er ook overeenkomsten met het leven in Nederland zijn? Ik probeer geen verwachtingen te hebben en pas op basis van mijn ervaringen het beeld te vormen.. Het enige wat ik verwacht, is dat bijna alles heel anders zal zijn. Maar wat dat 'anders' precies betekent, weet ik nog niet. Ik heb nog geen idee. Het is een onbeschreven blad, een blank page, una hoja sin definir (opgezocht in het woordenboek, weer wat Spaans geleerd). Ik ga ontdekken wat het betekent. En op die manier hoop ik zelf iets te kunnen betekenen voor de mensen in Peru.

Ook al wordt het voor jou, lieve lezer, ook een verhaal van een ander en geen eigen ervaring, ik hoop je te kunnen betrekken bij mijn reis en te laten zien hoe die andere wereld in Peru eruit ziet!

Recente Reisverslagen:

27 September 2013

Koop een boekje en steun Peru!

12 Augustus 2013

Perú, te extrañaré mucho

05 Augustus 2013

Condores en el Canyon de Colca

04 Augustus 2013

El proyecto segundo: Residencia de ancianos

30 Juli 2013

Inca Jungle Trail & Machu Picchu
Lana

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 4349

Voorgaande reizen:

04 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk in Peru

Landen bezocht: