El proyecto segundo: Residencia de ancianos - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lana - WaarBenJij.nu El proyecto segundo: Residencia de ancianos - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lana - WaarBenJij.nu

El proyecto segundo: Residencia de ancianos

Door: Lana

Blijf op de hoogte en volg Lana

04 Augustus 2013 | Peru, Cuzco

El proyecto segundo: Residencia de ancianos

Omdat ik 's morgens veel tijd over had tijdens de eerste weken van mijn vrijwilligerswerk, heb ik vorige week gevraagd of ik een extra project kon doen. Dat werd meteen geregeld, want er zijn een aantal projecten waar ze om vrijwilligers staan te springen. Eén daarvan is een bejaardentehuis, en dat is mijn tweede project geworden.
Nu werk ik dus 's ochtends bij het bejaardentehuis en 's middags nog steeds met de 6 kinderen.
Het is hard werken in het bejaardentehuis. Was doen, vloeren dweilen, bedden opmaken, eten maken en geven, 'ancianitos' ('oude mannetjes', zoals ze liefkozend genoemd worden) van kamer naar kamer brengen... Er is altijd veel te doen en eigenlijk zijn er altijd handen tekort. Het bejaardentehuis is erg groot en heeft veel verschillende afdelingen. Ik werk op de afdeling 'Enfermeria Hombres', waar dus mannen met ernstige gezondheidsproblemen wonen. Ze zijn met ongeveer 30 en er zijn 2 mensen die er vast werken, een zuster (hermana Esmeralda, als ik het goed heb verstaan) en een verpleger (Dorotheo). De meeste ancianitos zijn blind of zeer slechtziend en kunnen nauwelijks lopen, dus ze moeten met alles geholpen worden. Het is ook best heftig om te zien allemaal.
Maar ik ben blij dat ik kan helpen. Dit is voor mij de essentie van vrijwilligerswerk: ergens helpen waar het echt hard nodig is. Het ironische is dat dit soort projecten, en andere zoals met gehandicapten of daklozen, het minst populair zijn. Maar ook al is het wat moeilijker omdat je in aanraking komt met mensen die zo'n slechte kwaliteit van leven hebben, het is heel erg dankbaar werk. Mocht je dus overwegen vrijwilligerswerk te gaan doen, overweeg dan zeker zo'n project! Het is namelijk erg fijn om je in te kunnen zetten om het leven van deze mensen ietsje beter te maken.

  • 04 Augustus 2013 - 17:59

    Sandra:

    Ola, allerliefste waardevolle Lana van de hele wereld. Hoe gaat het met jou? Ik zat net aan je te denken je een bericht te sturen. Thelepathie. Ja, zeker heftig mensen te zien en te helpen met zo n kwaliteit van leven zoals je beschrijft. En zoals je nu bewonderenswaardig werk doet in Peru, de wereld is gevuld met mensen die hulp nodig hebben op wat voor gebied dan ook. Het mooie zou zijn wanneer elk land op een eigen manier toegewijde hulp zou kunnen bieden waar behoefte aan is. Met hulp van mensen uit het buitenland of uit eigen land die er hart voor hebben en projecten zouden kunnen begeleiden. op een manier waar iedereen tevreden over kan zijn en zich op zijn of haar plek voelt. Er is nog zoveel te doen op de aardbol voor een verdraagzamer en gelijkwaardiger samenleven van mens tot mens. lieverd, weet dat ik heel veel bewondering voor je heb voor wie je bent en wat je doet vanuit je hart.

    Ik wilde je ook berichten dat ik een artikel in een krant heb gelezen over twee studenten die gympen laten maken met typisch Peruaans ontworpen stoffen. De Peruanen dragen deze gympen ook. Heb je dat gezien? De twee studenten zijn op zoek gegaan naar betere kwaliteit gymp en hebben een ontwerpster die deel uitmaakt van het team voor het ontwerpen van verschillende designs. Het is een enorm succes en zij zijn gestopt met hun studie. Er gaat 10 % van de winst naar Peru. Ik denk dat het beter zou zijn dat er nog meer winst naar Peru zou gaan vanwege de oorsprong van het product. Wat denk jij?

    Nou lieverd, ik zit in de tuin. Ik ga een feedback voor Daniel tikken naar aanleiding van een genoten kleuradvies.
    Vanochtend weer heerlijk gezwommen in zee, oefeningetjes gedaan, kopje latte machiato op een terras genomen. Mijn liefje wat wil je nog meer?

    Knuffel van omi, zij kan momenteel geen bericht sturen omdat haar laptop bij Han in reparatie is.

    Muchos brezos de madre.Yo tequiero mucho. Adios. Hasta la vista.

  • 04 Augustus 2013 - 18:23

    Sandra:

    Lieve Lana, ik heb geprobeerd te bellen, ik heb geen verbinding.
    Wat ik je nog wilde laten weten is dat ik je een goede laatste week wens en ook sterkte rondom de verzorging van de ancianitos. Weet dat je doet wat je kunt, wat jij in jouw vermogen hebt. Je doet het knap en mooi. Alles wat er gebeurt, waar we mee te maken krijgen of mee in aanraking komen is geenszins de bedoeling dat het de mens zichzelf kost.

    Over de ancianitos. Is het mogelijk elkaar iets te kunnen zeggen of is daar geen tijd voor gezien de drukte en heftigheid?

    Oma kroon zou zeker trots op je zijn geweest. Zij was voor mij een special abuelita.

    Heel veel liefdevol onvoorwaardelijk liefs van moeder, mamske, moemelemoesje, madre.
    In gedachte ben ik bij je.
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Augustus 2013 - 20:26

    Ernst-Frans:

    Ik wil geloven dat het zwaar werk is Lana, het is mooi dat je dit doet en dat je dit allemaal over hebt voor je medemens! Fijn dat je nu twee projecten naast elkaar doet, nog1 week, haal er maar uit wat er in zit! Kus Papa

  • 05 Augustus 2013 - 11:34

    Bas:

    Hallo Lana,

    Uit de reacties van Ernst-Frans en Sandra maak ik op dat je aan je laatste week gaat beginnen. Ik besef dat de kwaliteit van leven tussen wat jij ziet / gezien en ervaart /ervaren hebt met het ' rijke' Westen schrijnend is. Maar in de context van de eigen omgeving zijn ook hier , mede door de ' nieuwe armoede ' steeds meer schrijnende gevallen. De vraag is wie binnen zijn eigen referentie kader en de houding en het gedrag van zijn/ haar directe levensomgeving en maatschappelijke ' normen' het slechtste af is. De mensen in Peru of iemand hier in Nederland. Daar wil ik nog wel een keertje graag met je over ' bomen '.

    Fijn dat je zo je hart kunt en mag volgen!
    Pas op jezelf, neem niet te veel hooi op je vork, en wellicht zien of spreken we elkaar snel!

    Liefs, en een goede en behouden thuisreis!

    Bas

  • 07 Augustus 2013 - 16:45

    Geertje:

    Lieve Lana.Wat een tegenstellling,je vrijwilligerswerk s,morgens met bejaarden ,die weinig of niets kunnen doen of zien en dan jou belevenis van de prachtige natuur.Je beleeft alles heel intens ,zoals jij je gevoelens weergeeft Nog maar een paar dagen,dan is je reis weer voorbij.Je zal vol weemoed afscheid nemen.Maar je word met open armen op Schiphol ontvangen door je mamsi.Gauw tot ziens Lana.
    Lieve groeten van tante Geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Vrijwilligerswerk in Peru

Ongelooflijk snel, incredibly soon, incréible pronto (in mijn beste Spaans..)

Het is ongelooflijk, nog maar één nachtje slapen en dan vertrek ik eindelijk naar Peru! MORGEN gaat de langverwachte reis echt beginnen...
Eigenlijk is mijn reis al begonnen in mijn hoofd; al maanden ben ik er mee bezig. Ik leer Spaans, probeer me voor te bereiden op het leven in een compleet andere cultuur, bedenk dingen waarmee ik het opvanghuis extra zou kunnen helpen...

Maar hoe zal het nou echt zijn straks? Ik heb geen idee, werkelijk geen idee. Verhalen, foto's, ik heb me er allemaal in verdiept, maar pas als ik zelf in Peru ben, zal ik ervaren wat ze betekenen. Hoe zullen de mensen met elkaar omgaan? Hoe ziet het leven van de meisjes in het opvanghuis eruit? Wat voor gewoonten zullen de mensen in het gastgezin hebben? Hoe zal de sfeer in de stad zijn? En de omgeving? Hoe anders dan Nederland zal het zijn? Zouden er ook overeenkomsten met het leven in Nederland zijn? Ik probeer geen verwachtingen te hebben en pas op basis van mijn ervaringen het beeld te vormen.. Het enige wat ik verwacht, is dat bijna alles heel anders zal zijn. Maar wat dat 'anders' precies betekent, weet ik nog niet. Ik heb nog geen idee. Het is een onbeschreven blad, een blank page, una hoja sin definir (opgezocht in het woordenboek, weer wat Spaans geleerd). Ik ga ontdekken wat het betekent. En op die manier hoop ik zelf iets te kunnen betekenen voor de mensen in Peru.

Ook al wordt het voor jou, lieve lezer, ook een verhaal van een ander en geen eigen ervaring, ik hoop je te kunnen betrekken bij mijn reis en te laten zien hoe die andere wereld in Peru eruit ziet!

Recente Reisverslagen:

27 September 2013

Koop een boekje en steun Peru!

12 Augustus 2013

Perú, te extrañaré mucho

05 Augustus 2013

Condores en el Canyon de Colca

04 Augustus 2013

El proyecto segundo: Residencia de ancianos

30 Juli 2013

Inca Jungle Trail & Machu Picchu
Lana

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 4342

Voorgaande reizen:

04 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk in Peru

Landen bezocht: