Volar y arriver - Reisverslag uit Cusco, Peru van Lana - WaarBenJij.nu Volar y arriver - Reisverslag uit Cusco, Peru van Lana - WaarBenJij.nu

Volar y arriver

Door: Lana

Blijf op de hoogte en volg Lana

07 Juli 2013 | Peru, Cusco

Lieve allemaal,

Eindelijk bericht van mij! Maar zoals ik had aangegeven: geen bericht is goed bericht. Nu ik wifi heb kan ik de eerste blog schrijven!

Bien, waar zal ik eens beginnen? Het begin dan maar: de vliegreis. Die is prima verlopen, KLM en Delta waren superdeluxe: voor iedereen lag een kussentje en deken klaar, we kregen lekker avondeten en er was ruime keuze uit films, muziek etc. Ik heb Life of Pi gekeken, erg mooie film! Ook toepasselijk wat betreft het avontuurlijke thema. Uit het raam was niet zoveel te zien, bijna 9u achter elkaar wolken. Bij het landen wel vuurwerk van Independence Day! De 9 uur ben ik verder doorgekomen in het gezelschap van mijn buurman, een Zweedse jongen die ging backpacken in Chili en vorig jaar kriskras door Z-Amerika had gereisd, oa Cusco. En heb hem het woord 'slagroomsoesje' geleerd, dat was het toetje en hij dacht dat het gevulde aardappelen met slagroom waren... Aangekomen in Atlanta moesten we snel weer afscheid nemen, we hadden vertraging en hij zou bijna zijn volgende vlucht missen. Voor mij maakte het niet uit, ik moest toch 21 u wachten. Het overnachten was helaas geen succes, de 'slaapstoelen' bleken gewoon stoelen bij een gate te zijn. Geen aparte ruimte of zo. Ik durfde dus niet echt te slapen omdat ik op mijn handbagage moest letten, er was veel geluid en het was niet comfortabel. Kortom, ik raad het niet aan, mocht je ooit moeten overnachten, neem dan toch maar een hotel! Vrijdag bleek dat ik zonder problemen de luchthaven af kon en ben ik Atlanta in gegaan, lekker de buitenlucht in en rondslenteren. Ruim op tijd terug voor de vlucht naar Lima, die wederom superdeluxe was en waar ik wat gedoezeld heb. En toen... Was ik eindelijk in Peru! Made it up to Lima! Daar kon ik eindelijk weer lekker slapen in een bed in een hostel vlak naast de Stille Oceaan en hoewel ik weer vroeg op moest, 5u, was het de beste nacht ooit. Lekkere douche en snel naar het vliegveld, samen met reisgenoot Ronda die ik tijdens het ontbijt ontmoette. Zij ging ook naar Cusco, haar zusje had net een project bij Mijn Bestemming Peru gedaan en nu gaan ze samen 2 weken rondreizen. Zelf werkt ze in Nairobi als hulpverlener, indrukwekkend verhaal, maar ze heeft ook nog een huisje in Amersfoort dus wie weet lopen we elkaar heel toevallig nog tegen het lijf, ooit.

De vlucht naar Cusco was ontzettend kort vergeleken met de andere twee, en het toestel piepklein na de grote 'airbuses'. Helemaal niet erg natuurlijk. Eindelijk zag ik Cusco in het echt, na lang wachten zette ik mijn voeten op de grond van Cusco! Er brak meteen een enorme glimlach door op mijn gezicht en ik kreeg even tranen in mijn ogen - het was allemaal goed gegaan, ik ben eindelijk op de plek waar ik zo lang van gedroomd heb!

Het is hier tot nu toe ook echt geweldig: meteen hartelijk ontvangen door Marcelo en naar het gastgezin gebracht waar ik, hoewel hakkelend, redelijke gesprekjes mee kan voeren. Het is overdag heerlijk weer met stralende zon en blauwe lucht en 25 °C, vandaag heeft Marcelo ons (mij en Justine, medevrijwilligster) rondgeleid door de stad en het is prachtig. De kleurigheid, de straatjes, mengelmoes van Incastijl en Spaanse stijl.. Midden in de Andes... Een heerlijke sfeer! En ik heb de eerste lama's gezien (in de stad)! Zelfs een foto mee gemaakt zonder bespuugd te worden. Het is hier ook Vriendendag vandaag, leuk hè?

Alles is dus in orde en heb het erg naar mijn zin. De nachten zijn wel koud zonder verwarming, maar met 4 dekens heb ik het lekker warm ;) En nu begint het Spaans leren, dus ik hoop dat het helpt en dat ik aan het eind van de week echt een fatsoenlijk gesprek kan voeren!

Ik hoop dat het met jullie ook goed gaat allemaal, wel gek om zo ver weg te zijn, eigenlijk voelt het helemaal niet zo. Maar ik mis jullie wel een beetje hoor!

Nos vemos, hasta luego, adiós, besos!
Groetjes uit Peru van Lana

  • 09 Juli 2013 - 09:07

    Mei Liën:

    Lieve Lana, wat een leuke eerste blog! Ben blij dat je goed aangekomen bent. Ik hoop dat je er veel zult leren, veel nieuwe mensen leert kennen en genoeg kennis en cultuur zult opsnuiven wat mogelijk is in een maand, kortom GENIET ervan. Ben blij dat je het thuisfront 'een beetje mist' dan zien we je hopelijk terug in NL. Ik reis stiekem met je mee via deze blog dus keep us posted! Liefs je (achter)nicht, Mei Liën

  • 09 Juli 2013 - 11:52

    Faja:

    Hee Lana! Wat leuk dat je hier je vakantie met ons deelt! Wat fijn dat je het naar je zin hebt daar, jammer dat je je nachtje wachten niet kon slapen :( Maar nu dus wel met 4 dekens, haha :) Hoe lang duurde de reis in totaal, inc. overstappen ed.? Liefs Faja

  • 09 Juli 2013 - 11:57

    Sandra Boilten:

    lieve lana, weet dat ik onzettend trots op je ben, dat je heel waardevol bent en dat ik van je hou en dat ik het heel, heel erg fijn vind dat je veilig bent aangekomen. Mooi om te lezen zoals je ervaringen tot nu toe zijn geweest ik had je een antwoord gegeven naar aanleiding van je gestuurde mailbericht. wat betreft de lama s heb je de strip Kuifje life! Succes met de Spaanse taal en heel erg knap dat je op eigen initiatief actie hebt ondernomen je de Spaanse taal eigen te maken zodat je naar Cusco hebt kunnen gaan. Geniet met al je zintuigen. je bent een mooi, lief, sociaal ingesteld mens met prachtige krachtige eigenschappen.

    veel liefs van moeder, madre, mamske, moemelemoesje. muchos bisos! Ola.

  • 09 Juli 2013 - 14:03

    Jessica Van Buuren:

    Lieve lieve lieveeee schat van me <3
    Super om deze blog te lezen. Wat ben ik blij dat het je goed gaat en dat je er zo van geniet. Dat Spaans gaat wel goed komen!!! daar zal ik me geen zorgen om maken hihi.
    En wat leuk dat je fijne medepassagiers hebt gehad. Scheelt toch wel alles eigenlijk.
    En slagroomsoesje haha.
    Kijk nu al uit naar je volgende bericht.
    Geniet ervan lieverd.
    xxxx liefs <3 xxxxx Je vriendinnetje

  • 09 Juli 2013 - 14:58

    Felicia:

    Haha, klinkt alsof het een onvergetelijke reis gaat worden!
    Hoe is de cursus Spaans? En je gastgezin?
    Gaat het nog lukken om foto's te maken?
    Liefs

  • 10 Juli 2013 - 10:23

    Siu Lien:

    Haha Lana, hoe kom je erop om iemand slagroomsoesjes te leren? Is wel een keer wat anders dan dat iedereen buitenlanders 'neuken in de keuken' leert :P Geniet van je tijd daar. x

  • 11 Juli 2013 - 09:02

    Alexa-Mae:

    Wat een super leuke blog! Het is echt leuk om te lezen! Blijf vooral door gaan!

  • 11 Juli 2013 - 13:34

    Lana :

    Leuk om van jullie allemaal te horen :) foto's komen er zeker aan, wanneer ik een manier heb om ze te uploaden! Dat duurt nogal lang en er is zoveel te beleven hier dat ik het telkens uitstel ;)
    Besos y abrezos <3

  • 11 Juli 2013 - 22:45

    Sandra Bolten:

    Ola,ole mi amor, te quiero mucho, donde me ogas into my eyes. Fijn om je te kunnen volgen zo. Beleef intens en ik lees je verslagen en reageer. Besos de mama. Aqui todos okeeeeee. Pequino y grande besos.

  • 15 Juli 2013 - 01:24

    Sandra Bolten:

    Allerliefste waardevolle lana, gisteren 13 juli dansten we de ode voor Fimke. Het was erg gezellig. we dansten ook een can can, dat was een zootje, desalniettemin was het erg leuk,vrolijk, gezellig en betrokken. Fimke vond het heel speciaal de dansen en plein public te kunnen zien i.p.v. tijdens voorstellingen tussen de coulissen. We hadden allemaal iets lekkers gemaakt, hartig of zoet en hebben samen gesmikkeld. Veel liefs van mamske, madre, moemelemoesje, moeder. En de hartelijke groeten van Rob en Marijke en Fimke. Rob en Marijke zijn gezellig komen eten. Een goede start voor jou de komende week en hoe gaat het met jou, de Spaanse taal en de intrek van het appartement met de andere studenten? Nogmaals heel veel liefs, ik denk aan je, je zit in mijn hart en ik mis je, desalniettemin wens ik je heel veel plezier, verrijking en toewijding. Nogmaals veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Vrijwilligerswerk in Peru

Ongelooflijk snel, incredibly soon, incréible pronto (in mijn beste Spaans..)

Het is ongelooflijk, nog maar één nachtje slapen en dan vertrek ik eindelijk naar Peru! MORGEN gaat de langverwachte reis echt beginnen...
Eigenlijk is mijn reis al begonnen in mijn hoofd; al maanden ben ik er mee bezig. Ik leer Spaans, probeer me voor te bereiden op het leven in een compleet andere cultuur, bedenk dingen waarmee ik het opvanghuis extra zou kunnen helpen...

Maar hoe zal het nou echt zijn straks? Ik heb geen idee, werkelijk geen idee. Verhalen, foto's, ik heb me er allemaal in verdiept, maar pas als ik zelf in Peru ben, zal ik ervaren wat ze betekenen. Hoe zullen de mensen met elkaar omgaan? Hoe ziet het leven van de meisjes in het opvanghuis eruit? Wat voor gewoonten zullen de mensen in het gastgezin hebben? Hoe zal de sfeer in de stad zijn? En de omgeving? Hoe anders dan Nederland zal het zijn? Zouden er ook overeenkomsten met het leven in Nederland zijn? Ik probeer geen verwachtingen te hebben en pas op basis van mijn ervaringen het beeld te vormen.. Het enige wat ik verwacht, is dat bijna alles heel anders zal zijn. Maar wat dat 'anders' precies betekent, weet ik nog niet. Ik heb nog geen idee. Het is een onbeschreven blad, een blank page, una hoja sin definir (opgezocht in het woordenboek, weer wat Spaans geleerd). Ik ga ontdekken wat het betekent. En op die manier hoop ik zelf iets te kunnen betekenen voor de mensen in Peru.

Ook al wordt het voor jou, lieve lezer, ook een verhaal van een ander en geen eigen ervaring, ik hoop je te kunnen betrekken bij mijn reis en te laten zien hoe die andere wereld in Peru eruit ziet!

Recente Reisverslagen:

27 September 2013

Koop een boekje en steun Peru!

12 Augustus 2013

Perú, te extrañaré mucho

05 Augustus 2013

Condores en el Canyon de Colca

04 Augustus 2013

El proyecto segundo: Residencia de ancianos

30 Juli 2013

Inca Jungle Trail & Machu Picchu
Lana

Actief sinds 03 Juli 2013
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 4339

Voorgaande reizen:

04 Juli 2013 - 12 Augustus 2013

Vrijwilligerswerk in Peru

Landen bezocht: